Ciężarówki MAN na torze Modlin


- czyli ciężarówki MAN eTruck i silnik D30 PowerLion z bliska. Można było je oglądać od zewnątrz i od środka ale też i pojeździć. Byliśmy tam! - wielkim zaskoczeniem były wyniki próby ruszania z miejsca pojazdem z silnikiem spalinowym i elektrycznym z naczepą załadowaną do pełna. Zwycięstwo w tym starciu odniósł pojazd elektryczny który z wigorem i bez wysiłku ruszył do przodu.

MAN Truck & Bus Polska prezentuje przyszłość transportu na Torze Modlin

W dniach 15–19 września, firma MAN Truck & Bus Polska zaprosiła na wyjątkowe wydarzenie – MAN Power Days, podczas którego dziennikarze, partnerzy serwisowi oraz klienci mieli okazję osobiście poznać przyszłość transportu ciężkiego w wykonaniu MAN-a. W centrum uwagi znalazły się dwie przełomowe propozycje: w pełni elektryczna ciężarówka MAN eTruck oraz nowy układ napędowy D30 PowerLion, który łączy najwyższą sprawność z praktycznością i trwałością. W prezentacji na Torze Modlin wzięło udział ponad 300 osób.

MAN eTruck – elektryczna rewolucja gotowa do drogi
Zaprezentowane, w 100 % elektryczne modele, to ciężarówki MAN eTGX przeznaczone do różnych zastosowań. Pojazdy wyposażono w akumulatory
o pojemności 534 kWh, opracowane przez MAN-a specjalnie z myślą o ciężkim transporcie drogowym. Dzięki zastosowaniu ogniw NMC oraz inteligentnego zarządzania temperaturą, ciężarówki MAN eTruck zapewniają zasięg od 600 do 800 km dziennie*, a w przyszłości nawet do 1000 km.
Wydajność wspiera technologia ładowania CCS (375 kW) oraz MCS (do 750 kW). System zarządzania energią pozwala na zachowanie efektywności, zarówno w trasie, jak i podczas postojów.
Zademonstrowane modele MAN eTruck:
• TGX 20.544 4x2 BL SA EB
• TGX 20.449 4x2 BL SA EB
• TGX 20.449 4x2 LL SA EB
• TGX 28.449 6x2-2 LL CH EB
MAN eTruck wkroczył w nową erę wraz z rozpoczęciem, w czerwcu tego roku, jego seryjnej produkcji w fabryce MAN-a w Monachium. Z kolei pod koniec sierpnia pierwszy eTruck trafił do polskiego klienta – firmy LOGEO Group Logistics.

D30 PowerLion– nowa era dla silników wysokoprężnych
Równolegle z ciężarówkami eTruck, MAN zaprezentował nowy układ napędowy D30 PowerLion – odpowiedź na potrzeby firm, które kontynuują eksploatację pojazdów spalinowych, ale szukają maksymalnej wydajności i trwałości. Jego sercem jest nowy silnik o oznaczeniu D30, opracowany we współpracy marek w ramach grupy TRATON.

D30 PowerLion

D30 PowerLion to:
• Sprawność przekraczająca 50%,
• Redukcja zużycia paliwa o 4% względem poprzedniej generacji silnika D26,
• Układ wtryskowy XPI oparty o technologię Common Rail (do 1800 barów),
• Gorące spalanie z maksymalnym ciśnieniem zapłonu do 250 barów,
• Nowy hamulec silnikowy CRB (do 355 kW),
• Optymalizacja rozmieszczenia osprzętu na silniku,
• Skrzynia TipMatic 14 i opracowany do niej retarder 47 (o mocy hamowania 4700 Nm).
Wszystko to przekłada się na niższe koszty eksploatacji, wyższą trwałość i pełną zgodność z przyszłymi normami emisji spalin.
Na Torze Modlin zaprezentowano poniższe konfiguracje:
MAN TGX 18.520 4x2 LL SA
MAN TGX 18.520 4x2 BL SA
MAN TGX 18.560 4x2 BL SA
Wszystkie te pojazdy wyposażone są w nową jednostkę D30 i nową skrzynię TipMatic 14 – razem tworząc zestaw gotowy na najbliższe lata intensywnej eksploatacji w transporcie ciężkim.
Ciężarówki D30 PowerLion uzyskują rekordowo niskie wyniki spalania w testach i zbierają entuzjastyczne opinie europejskiej prasy.
„To, co pokazaliśmy na Torze Modlin, to nie tylko technologie – to konkretne, gotowe do eksploatacji rozwiązania dla firm transportowych „Best of both worlds”. Z jednej strony mamy elektryczne ciężarówki MAN eTruck z zasięgiem do 800 km*, ładowaniem 750 kW, inteligentnym zarządzaniem energią i modułowymi konfiguracjami akumulatorów. Z drugiej – premierę napędu D30 PowerLion, który wyznacza nowe standardy w segmencie spalinowym, oferując sprawność powyżej 50% i realne oszczędności. Pokazaliśmy sześć wersji ciężarówki MAN eTruck i sześć pojazdów z silnikiem D30 – nie prototypy, ale gotowe konfiguracje. To symbol naszego podejścia: nie tylko mówimy o transformacji, ale ją wdrażamy. I robimy to razem z naszymi klientami oraz partnerami.” - powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.

W czasie jednej z sesji przeznaczonej dla klientów MAN Truck & Bus Polska, gośćmi specjalnymi byli Liane Lubitz – członkini zarządu odpowiedzialna za finanse, zakupy i IT w Volkswagen Poznań, Carla Detrieux odpowiedzialna za zeroemisyjność w MAN Truck & Bus oraz Michael Kobriger – członek zarządu ds. produkcji i logistyki MAN Truck & Bus i Wojciech Olasek – dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań, który wygłosił prelekcję na temat dekarbonizacji łańcucha dostaw w swoim przedsiębiorstwie we współpracy, między innymi z MAN Truck & Bus Polska. Partnerami wydarzenia na Torze Modlin były firmy:
Ekoenergetyka Polska – producent infrastruktury ładowania, prezentujący pokazy ładowania pojazdów MAN eTruck,
Wielton i Schmitz Cargobull – producenci zabudów i naczep kompatybilnych z nową generacją pojazdów,
Audi Polska – producent samochodów w segmencie premium z bogatym portfolio, oferujący również pojazdy zeroemisyjne.


powyżej: Best of both worlds - MAN Truck & Bus Polska prezentuje ciężarówki MAN eTruck i D30 PowerLion na Torze Modlin

*Podany zasięg ustalono na podstawie analiz wykonanych przez producenta. Rzeczywisty zasięg pojazdu MAN eTruck może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak na przykład indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji), obciążenie ładunkiem, czy wybrana konfiguracja pojazdu MAN eTruck.


MAN Truck & Bus jest jednym z wiodących europejskich producentów pojazdów użytkowych i dostawców rozwiązań transportowych z rocznym obrotem w wysokości około 13,7 mld euro (2024). Portfolio produktów obejmuje samochody ciężarowe i autobusy z silnikami wysokoprężnymi i bezemisyjnymi, samochody dostawcze, silniki wysokoprężne i gazowe, a także usługi transportu pasażerskiego i towarowego. MAN Truck & Bus jest spółką TRATON GROUP i zatrudnia około 33 000 osób na całym świecie.

MAN Truck & Bus Polska, to spółka zajmująca się sprzedażą i obsługą posprzedażną pojazdów marki MAN i Neoplan w Polsce. Dysponuje ona siecią serwisową składającą się z 36 autoryzowanych stacji obsługi, w tym 7 własnych. W Polsce koncern MAN posiada dwa zakłady produkcyjne. Zakład MAN Trucks sp. z o.o., zlokalizowany w podkrakowskich Niepołomicach to najnowocześniejsza fabryka pojazdów ciężarowych w Europie, otwarta w 2007 roku, rozbudowana i zmodernizowana w roku 2023. MAN jest też największym producentem autobusów w Polsce, w spółce MAN Bus w Starachowicach. Zakład ten to centrum kompetencyjne produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich dla całego koncernu MAN. W Poznaniu, od 2006 roku, działa MAN Shared Service Center, centrum finansowo-księgowe obsługujące procesy księgowe większości europejskich spółek koncernu MAN. W 2017 roku do portfolio swoich produktów MAN wprowadził lekki samochód dostawczy MAN TGE o dmc od 3 do 5,5 t. Produkowany jest on w fabryce w Białężycach koło Wrześni, zarówno w wersji z napędem konwencjonalnym, jak i z napędem elektrycznym. Jego nowa wersja – Next Level - miała swoją premierę w kwietniu 2024 r. W styczniu 2024 roku, spółka MAN Truck & Bus Polska podpisała pierwszą na polskim rynku umowę sprzedaży w 100% elektrycznej ciężarówki eTruck.